בתקופה תמימה יותר כשהיינו ילדים, לא היינו מתביישים לשאול ממה עשוי צבע לסימון כבישים.
היינו שואלים ותוהים "מה זה", או "למה זה" כמעט על כל דבר.
היום, איש איש בעיסוקו. וטוב שכך.
העולם מתקדם כי אנחנו מתמקדים בדברים שמקדמים אותו.
אבל חשוב לשמור על הילד הפנימי שלנו חי ובועט.
הכתבה הזאת היא במיוחד בשביל הילד הסקרן שלכם, שתוהה ושואל – למה הצבע שעל הכביש לא נמחק?
אז האם צבע לסימון כבישים נמחק?
התשובה הפשוטה והצינית היא – כן, הוא נמחק.
אבל הכתבה הזאת היא לא לציניקנים, היא לסקרנים ולחולמים!
אז "תכלס" כן צבע לסימון כבישים נמחק, זה נכון, אבל הוא נמחק משמעותית לאט יותר.
נסו בבית לשים גואש על הכביש ליד הבית ותראו כמה זמן הוא יחזיק.
התנועה התמידית של מכוניות על הכביש, המשקל שלהם והמהירות יוצרת חיכוך, חיכוך שמוחק צבע.
זאת כמובן בנוסף לשמש הישראלית שקופחת כל העת, זה פלא שהצבע בכלל מחזיק מעמד.
מה גורם לו להיות כל כך עמיד?
אחד הסיבות שהצבע הזה כל כך עמיד הוא האופן שבו הוא מורכב.
צבע לסימון כבישים הוא לרוב צבע תרמופלסטי.
צבע תרמופלסטי הוא צבע המוטל על גבי הכביש לאחר חימום (בערך ל 200 מעלות צלזיוס).
חימום הצבע מאפשר לו לקבל תכונות גמישות יותר, כמו פלסטיק (על כן שמו, תרמו-פלסטי).
ואז כאשר מניחים אותו על הכביש והוא מתקרר חזרה, מתקשה ומתקבע לכביש.
האם חייב לחמם אותו?
האופן בו מחממים את הצבע הוא הסיבה לפופולריות הגדלה לעבודות אספלט בארץ ובעולם.
כבישים חדשים נסללים כל הזמן, ועל גבי האספלט נצבעים סימוני תנועה בכביש המאפשרים לכולנו לנהוג בבטחה.
אם לא נחמם את הצבע, או נשתמש בצבע אחר הוא יהיה פחות עמיד, יישחק מהר יותר וכך יסכן אנשים.
אם כי ראוי להגיד שלא תמיד משתמשים בו לסימוני תנועה.
במקומות בהם התנועה פחות פעילה כמו חניונים, מפעלים, אזורי מגורים וכד – לעיתים משתמשים בצבע ללא חימום.
איך עובד צבע ללא חימום על הכביש?
בדומה לצבע רגיל, מערבבים את הצבע עם חומר מדלל או ממיס שגם מתאדה, כמו טרפנטין או מים, וצובעים.
אחרי זמן מה הצבע מתקבע על הכביש, אם כי הוא משמעותית פחות עמיד או רפלקטיבי.
אז איזה צבע לסימון כבישים עדיף?
עקרונית צבע תרמופלסטי עדיף כיוון שהוא רפלקטיבי יותר, עמיד יותר וצריך פחות תחזוקה.
אבל צביעה בצבע קר היא חסכונית יותר וקלה יותר לצביעה. אם כי היא פחות עמידה.
על כן נמצא איזון בעולם המודרני שלנו.
במקומות בהם יש הרבה תנועה, וצריך לשים תשומת לב יתרה לסימוני הדרך נשתמש בצבע תרמופלסטי.
ובשאר המקומות – נשתמש בצבע סימון כבישים קר!
אולי יעניין אתכם לקרוא גם על:
לסיכום
הילד הסקרן תמיד שואל ותמיד ישאל – אנחנו פה לעזרו!
אז מה למדנו?
הצבע התרמופלסטי הוא צבע חם, המתקרר על הכביש – זו הסיבה שהוא כה עמיד!
אם כי הוא לא נדרש על כל כביש, לכן לא נשתמש בו בכל מקום, במיוחד כשיש צבעים חסכוניים יותר.
מקווים שלמדתם משהו חדש, ובהצלחה בהמשך היום!