איך התגבש המושג להטב"ק (LGBTQ) פרנדלי כגישה עסקית
מה ההשלכות האפשריות על עסק אשר מגדיר עצמו להטב"ק או גיי פרנדלי
מה זה להטב"ק (LGBTQ) או גיי פרנדלי בתחום החברתי והכלכלי והשינויים שנוצרו בתחום העסקי בעקבות כך וכן האם יכולות להיות לכך גם השלכות שליליות.
המשמעות של ראשי התיבות להטב"ק (LGBTQ), מאיפה הגיעו המושגים?
להטב"ק (LGBTQ) מייצג לסביות, הומואים, ביסקסואלים, טרנסג'נדרים וקווירים.
השמות והמושגים של זהויות וקהילות לסביות, הומואים, ביסקסואלים וטרנסג'נדרים יש היסטוריה ארוכה, כאשר ההבנה המודרנית היא כי זהויות אלו התפתחה בסוף המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20.
המונח "קוויר" שימש לראשונה כמונח גג לתיאור קהילת הלהט"ב בתחילת שנות ה-90.
זהו מונח גג המשמש להתייחס לאנשים שהם לסביות, הומואים, ביסקסואלים, טרנסג'נדרים, אינטרסקסים או כל זהות מגדרית או מינית אחרת שאינה תואמת את תפקידי המגדר המסורתיים אליהם הורגלנו.
האם להטב"ק (LGBTQ) או כל אחד משמות אלו הן מילים פוגעניות?
לא, אלו לא מילים פוגעניות. הם מונחים אשר אמורים לבטא מאמץ להיות מכיל ומכבד כלפי כל חברי קהילות הלהטב"ק באותה מידה שאנו מכבדים חברי קהילות בעלות זהות מגדרית אחרת.
איך נוצר הרעיון של להטב"ק (LGBTQ) או גיי פרנדלי?
מקורו של המושג להטב"ק (LGBTQ) או גיי פרנדלי הוא בשנות ה-90 המוקדמות.
כאשר קהילת הלהטב"ק החלה להתגבש ולקבל בולטות ונראות כקהילה ואף להתקבל כחלק אינטגרלי בחברה המרכזית הכללית בעיקר באזורים מסוימים בארה"ב ובקנדה.
השימוש הראשון במונח "גיי פרנדלי" – "ידידותי להומואים" מתחיל בשנת 1987.
קבוצה של פעילים הומוסקסואלים בלוס אנג'לס החלו להשתמש במונח "גיי פרנדלי" כדי לתאר עסקים ושירותים שקיבלו את פני הקהילה הלהט"בית בשמחה לבתי עסק ומקומות הבילוי שלהם.
הפופולריות של המונח "גיי פרנדלי" תפסה תאוצה וגדלה בשנות ה-90 עם עלייתה וגיבושה של תנועת להטב"ק והנראות הגוברת של הקהילה בכל תחומי החיים.
כיום, המונח "להטב"ק (LGBTQ) או גיי פרנדלי" נמצא בשימוש נרחב כדי לתאר עסקים, שירותים וארגונים אשר מקבלים בברכה ותומכים בנוכחותם, השתתפותם הפעילה של חברי קהילת הלהטב"ק.
אז מה בעצם מגדירר המושג להטב"ק (LGBTQ) או גיי פרנדלי
גיי פרנדלי או להטב"ק (LGBTQ) פרנדלי מתייחסת לסביבה, מקום או סביבה חברתית, בעלי גישה מסבירת פנים ומקבלת אנשים המזדהים כלסביות, הומואים, ביסקסואלים, טרנסג'נדרים או קווירים.
זה כולל, בין היתר, מדיניות, שיטות עבודה ושירותים אשר מכירים, מאשרים ואף תומכים בזכויות ובזהויות של יחידים מתוך קהילת הלהטב"ק.
יתרונות כלליים של להיות להטב"ק (LGBTQ) או גיי פרנדלי
- מתן לגיטימציה והגברת הקבלה והנראות לאנשים להטב"ק (LGBTQ) בקהילה הרגילה.
- גישה משופרת למגוון שירותים ומשאבים של כלל האוכלוסיה גם עבור אנשים בקהילות
- הפחתת הסטיגמה והאפליה כלפי יחידים וקבוצות מקהילת הלהטב"ק (LGBTQ).
- הגדלת הזדמנויות בעבודה ויצירת רשתות חברתיות עבור הלהטב"ק (LGBTQ).
חסרונות אפשריים בלהיות של להיות להטב"ק (LGBTQ) או גיי פרנדלי
- תגובה שלילית פוטנציאלית או אפליה של אלה שאינם ידידותיים כלפי להטב"ק (LGBTQ) ואינם גיי פרנדלי.
- בעיות משפטיות פוטנציאליות או התנגשויות עם חוקי מסוימים של המדינה (למשל רישום שני הורים מאותו מין בתעודת לידה או זהות).
- אובדן פוטנציאלי של נפח עסקים מלקוחות שאינם ידידותיים כלפי להטב"ק (LGBTQ) ואינם גיי פרנדלי.
- עלויות והוצאות גבוהות הקשורות באספקת שירותים או משאבים ספציפיים ללהטב"ק (LGBTQ).
מדוע עסקים רבים בוחרים להגדיר את עצמם להטב"ק (LGBTQ) או גיי פרנדלי?
עסקים רבים בוחרים להגדיר את עצמם להטב"ק (LGBTQ)או גיי פרנדלי מכיוון שהם מכירים בחשיבות של יצירת סביבה מכילה ובטוחה עבור כל הלקוחות, ללא קשר לנטייה מינית או זהות מגדרית.
פעולה זו מעבירה מסר של קבלה ותמיכה לקהילת הלהטב"ק, שיכולה לעזור למשוך ולשמר לקוחות ועובדים.
בנוסף, זה יכול לעזור לבנות מוניטין חיובי לעסק, מה שיכול להוביל להגדלת המכירות, נאמנות לקוחות רבה יותר ותמיכה ציבורית מוגברת בבית העסק.
ראוי לציין כי כיום הלהטב"ק (LGBTQ) מהווים בישראל ובארצות רבות במערב קבוצה בעלת כוח קנייה מוגבר ולכן לעיתים בשל שיקולים עסקיים בלבד.
בעלי עסקים אשר באופן אישי אינם מגדירים עצמם להטב"ק (LGBTQ) או גיי פרנדלי, מגדירים את העסק ככזה על מנת לא להפסיד לקוחות מתוך הקהילה או אשר תומכים בה.