פוסט סיפור אישי
בגיל 14 וקצת (עוד לפני שאפשר להוציא רישיון 🤫) קיבלתי את הרכב הראשון שלי, רנו קליאו שנת 2000, מנוע 1.6.
את הרכב קנו הוריי לאחי הגדול ב-15,000 ₪, לאחר מספר שנים האח קנה רכב חדש ולא היה לו עוד צורך בקליאו, במקום למכור אותו הוריי החליטו להעביר את הרכב לרשותי.
בתור רכב ראשון לילד עוד לפני גיוס, באותו זמן זה היה הרכב המושלם, קטן מאוד, שוקל כמעט כלום (1,030 ק"ג) ובעל מנוע 1,600, היחסי משקל וכוח נותנים לקליאו את האפשרות להיות רכב זריז מאוד.
המלצה לרכב ראשון
עד היום ההמלצה שלי לרכב ראשון היא לקנות רכב משומש, רכב ישן כדי שתוכלו להשתפשף עליו ולדפוק אותו בלי שיכאב יותר מידי.
לקנות רכב ב-10-15 אלף ₪ ואחר כך להעביר אותו הלאה או למכור אותו לחברה שקונה רכבים לפירוק במידה והוא "עשה את שלו".
יתרונות וחסרונות ברכב ישן
יתרונות:
- היתרון הראשון ברכב ישן הוא כמובן העלות, רכבים ישנים זולים ביחס לרכב חדש, רכב ישן (בן 10) יכול לעלות עשירית מרכב חדש מאותו דגם ולפעמים גם פחות.
- דפיקות קטנות – בתור מישהו שהיה לו רכב ראשון ממש ישן, כל מכה שהרכב קיבל פחות כאבה (רגשית וכלכלית) כי ידעתי שזה רכב זמני אך ורק לשנה שנתיים הראשונות.
- לחובבי השטח – היתרון הגדול ביותר הוא הכיף שברכב ראשון – אתה לא מפחד להיכנס איתו לשום מקום, לשטח גם אם הוא לא מתאים, שלוליות, בוץ, טיולים מהצפון ועד הדרום…לא כואב לך על הקילומטרים שהאוטו עושה ולא על המכות שהוא מקבל והכי חשוב לא אכפת לך אם יגנבו אותו (כי כנראה שתקבל מהביטוח יותר ממה שהוא שווה).
חסרונות:
- תקלות – ככל שרכבים מתיישנים ככה מתחילות עוד ועוד תקלות, יש תקלות ששווה לטפל ולסדר אבל במידה והגעתם למצב שאתם מוציאים עליו יותר מידי…אולי כבר שווה להחליף לרכב חדש וזהו.
- גרירות – בגלל החיסרון הקודם של התקלות, תוכלו למצוא את עצמכם מבזבזים הרבה כסף על הזמנת גרר בכל פעם שנתקעתם.
- סכנת תאונה – הבלאי ברכב ישן יכול לגרום לפעמים לתאונות, ברקסים לא עובדים, איבוד שליטה על הרכב, גלגל מתפוצץ ועוד…
רכב מושבת
באיזשהו שלב הרכב הישן הופך לנטל יותר ממה שהוא עוזר, כל שני וחמישי יש תקלה חדשה, אתה מתקן משהו וזה גורם למשהו אחר להתקלקל עד כדי כך שאתה מוצא את עצמך כל השבוע עובר ממוסך למוסך ורק מבזבז כסף…
במצב כזה בדרך כלל אנשים קונים כבר רכב חדש, אבל מה הם עושים עם הרכב הישן? כאן כבר יש שני סוגים של אנשים:
הסוג הראשון – כאלו שמחזיקים את הרכב מושבת בחצר, לא חסרים אנשים שמחזיקים רכבים ישנים בחצר, שלדים של רכבים לרוב סתם מעצלות או חוסר זמן בלנסות למכור אותם או להעיף אותם מהחצר.
סוגי שני – כמוני, אחרי שכבר קניתי רכב חדש הפכתי את הרנו ל"באגי" אחרי שגם הבאגי הפסיק לעבוד, חיפשתי מישהו שקונה רכבים לפירוק במקום להחזיק גוש מתכת בחצר.
הרכב שירת אותי ואת אחי בערך 8 שנים עד שנמכר לפירוק ב – 2,000 ₪ ללא עלות גרירה ככה ששני הצדדים מרוויחים.
לסיכום, הוצאתם רישיון? תעשו לעצמכם טובה ותקנו רכב ישן, תצברו קצת ניסיון וביטחון על הכביש ורק אז תעברו לרכב חדש. ואל תשכחו, במקום להחזיק ברזל בחצר, ניתן למכור את הרכב לברזל, לפירוק או לגריטה.